30.6 C
Colombo
Monday, June 9, 2025

― political ―

ජාතික ජන බලවේගයේ පක්ෂ නායකයින් අද මැතිවරණ කොමිසම හමුවට

ජාතික ජන බලවේගයේ පක්ෂ ලේකම් වෛද්‍ය නිහාල් අබේසිංහ මහතා ඇතුළු පක්ෂ නායකයින් පිරිසක් අද (19) මැතිවරණ කොමිසම හමුවීමට නියමිතය. පළාත් පාලන මැතිවරණ පැවැත්වීමේ සුදානම...
HomeHot Newsබහා­ලුම් නිද­හස් කිරීමේ සිද්ධියට රේගුව පිළිතුරු දෙයි

බහා­ලුම් නිද­හස් කිරීමේ සිද්ධියට රේගුව පිළිතුරු දෙයි

රේගු පරී­ක්‍ෂා­ව­කින් තොරව නිද­හස් කළේ යැයි චෝදනා එල්ල වන බහා­ලුම් 323 නිද­හස් කෙරුණේ ආඥා පනතේ නීති­මය ප්‍රති­පා­දන යටතේ රේගු නිල­ධා­රී­න්ගෙන් යුක්ත විශේෂ ඒක­ක­යක් මඟින් අව­දා­න­ම­කින් තොර බහා­ලුම් බව තහ­වුරු කර­ගැ­නී­මෙන් පසුව යැයි අති­රේක රේගු අධ්‍යක්ෂ ජන­රාල්, රේගු මාධ්‍ය ප්‍රකා­ශක සීවලී අරු­ක්ගොඩ මහතා පැව­සීය.

එම බහා­ලුම් නිද­හස් කිරී­මට අදාළ සියලු ලිපි ලේඛන මේ වන­වි­ටත් පරී­ක්ෂණ සඳහා ඉදි­රි­පත් කර ඇති බැවින් එකී බහා­ලු­ම්වල නීති විරෝධී හෝ සැක කට­යුතු කිසි­වක් නොවූ බව ශ්‍රී ලංකා රේගු­වට තහ­වුරු කළ හැකි බවත් ඒ මහතා පැව­සීය.

ඒ මහතා මෙසේ පැව­සුවේ ඊයේ (08) ශ්‍රී ලංකා රේගු දෙපා­ර්ත­මේ­න්තුවේ පැවැති මාධ්‍ය හමු­ව­කට එක්වෙ­මිනි.

වැඩි­දු­ර­ටත් අද­හස් දැක්වූ ඒ මහතා මෙසේ ද පැව­සීය.

“ආන­ය­නික බහා­ලුම් පරීක්ෂා නොකර නිද­හස් කිරීම සම්බ­න්ධ­යෙන් ශ්‍රී ලංකා රේගුවේ කීර්ති­නා­ම­යට හානි වන අන්ද­මින් නොයෙ­කුත් අසත්‍ය ප්‍රචාර සිදු වෙනවා.

පසු­ගිය වසරේ බදු එකතු කිරීමේ ක්‍රම­වේ­දය කාර්ය­ක්ෂම කිරීම, බහා­ලුම් ප්‍රමා­ණය වැඩි වීම, බහා­ලුම් පරී­ක්ෂාව සඳහා ප්‍රමා­ණ­වත් පහ­සු­කම් නොවීම වැනි හේතු නිසා ආන­ය­නික බහා­ලුම් තද­බ­ද­යක් ඇති වුණා. මේ නිසා බහා­ලු­මක් නිද­හස් කරන්න දින 7ක් 8ක් වැනි කාල­යක් ගත­වුණා.

මේ සම්බ­න්ධ­යෙන් ආන­ය­න­ක­රු­වන්, ලොරි හිමි­ක­රු­වන්, නැව් නියෝ­ජි­ත­යන් වැනි නොයෙක් පාර්ශ්ව­ය­න්ගෙන් පැමි­ණිලි ඉදි­රි­පත් වුණා. ආන­ය­නික බහා­ලුම් නිද­හස් කර­ගැ­නී­මට වැඩි කාල­යක් ගත වන­විට ආන­ය­න­ක­රු­වන්ට අති­රේ­කව ප්‍රමාද ගාස්තු­වක් ගෙවන්න වුණා. එක ලොරි රථ­යක බහා­ලු­මක් දින 7ක් වැනි කාල­යක් තබා ගැනීම නිසා අනෙක් බහා­ලු­ම්ව­ලට ලොරි රථ හිඟ වුණා.

කර්මාන්ත පවත්වා ගෙන යන්න අවශ්‍ය අමු­ද්‍රව්‍ය නිය­මිත වේලා­වට නොලැ­බීම නිසා කර්මාන්ත වසා දමන්න වගේම කර්මා­න්ත­ව­ලට ලැබෙන ඇණ­වුම් අහෝසි වෙන්න ගත්තා. මේ තද­බ­දය නිසා සම­හර නැව් ශ්‍රී ලංකාව මඟ­හැර යන්න ගත්තා. නැව් නියෝ­ජි­තා­ය­තන තොර­තු­රු­ව­ලට අනුව ඒ කාලයේ නැව් 34ක් කොළඹ වරාය මඟ­හැර ගිහින් තිබුණා.

මේ නිසා රේගු ආඥා පනතේ නීති­මය ප්‍රති­පා­දන යටතේ රේගු නිල­ධා­රි­න්ගෙන් යුක්ත විශේෂ ඒක­ක­යක් ස්ථාපිත කරලා, නිර්නා­යක යටතේ, අව­දා­න­මක් නැති බහා­ලුම් නිද­හස් කරන්න පිය­වර ගත්තේ තද­බ­දය කළ­ම­නා­ක­ර­ණය කර­ගන්න. මේක පටන් ගත්තේ 2024 ජූලි සිටයි.

ප්‍රශ්න­ගත සිදු­වීම වාර්තා වෙන්නේ 2025 ජන­වාරි මාසයේ. කොහො­ම­ටත් ආන­ය­නික බහා­ලු­ම්ව­ලින් 60%ක් පරී­ක්ෂා­ව­කින් තොර­වයි නිද­හස් කෙරෙන්නේ. සූක්ෂ්මව පරී­ක්ෂා­වට ලක්ක­රන්න ගියොත් දින­කට බහා­ලුම් 450ක් වගේ ප්‍රමා­ණ­යක් පම­ණයි නිෂ්කා­ශ­නය කරන්න වෙන්නේ.

දෛනි­කව වරා­යට බහා­ලුම් 1500ක් වගේ ප්‍රමා­ණ­යක් පැමි­ණෙ­නවා. නිවාඩු දින කිහි­ප­යක් එකතු වුණොත් බහා­ලුම් 3000ට වැඩි වෙනවා. මේ නිසා සියලු බහා­ලුම් පරික්ෂා කෙරෙන්නේ නැහැ.

එම බහා­ලුම් නිද­හස් කිරී­මට පෙර ආන­යන සට­හ­න්වල සිය­ලුම ලිය­කි­ය­විලි පරීක්ෂා කළා. ජාවා­ර­ම්ක­රු­වන්ගේ භාණ්ඩ තියෙන බවට හෝ බලා­ත්මක අංශ සැක කරන බහා­ලුම් රඳ­වා­ගෙන පරීක්ෂා කෙරෙන සිය­ලුම ක්‍රම­වේ­ද­ව­ලට යට­ත්වයි මෙම බහා­ලුම් නිද­හස් කිරී­මට පිය­වර ගත්තේ.

රේගුව විසින් අනු­ග­ම­නය කළ ක්‍රියා­මාර්ග හේතු­වෙන් කිසිදු නීති විරෝධි දෙයක් අදාළ බහා­ලුම් තුළ අන්ත­ර්ග­තව නොතිබූ බවට රේගුව විශ්වාස කර­නවා. ඒ වගේම මේ බහා­ලුම් නිද­හස් කර­ගැ­නීමේ ක්‍රියා­ව­ලි­යේදී වෙන කිසිම පාර්ශ්ව­ය­කින් අණක් හෝ බල­පෑ­මක් සිදු වුණේ නෑ. ඒක බොහොම ස්ථීර­වම කියන්න පුළු­වන්.

ආන­ය­නය කරපු මේ බහා­ලු­ම්වල කර්මාන්ත සඳහා අවශ්‍ය අමු­ද්‍රව්‍ය, ප්ලාස්ටික්, නූල් වර්ග, රසා­යන ද්‍රව්‍ය, මෝටර් රථ අම­තර කොටස්, සත්ව ආහාර, මැෂින් වර්ග, පළි­බෝ­ධ­නා­ශක, සිමෙන්ති, යකඩ පයිප්ප වර්ග, පොහොර, සිමෙන්ති, දැව වගේ දේවල් තමයි අඩංගු වෙලා තිබුණේ.

මේ බහා­ලු­ම්ව­ලින් වැඩි ප්‍රමා­ණ­යක් ආන­ය­නය කරලා තිබුණේ ඉන්දි­යා­වෙන් සහ චීන­යෙන්. ඊට අම­ත­රව ඉන්දු­නී­සි­යාව, හොංකොං, සිංග­ප්පූ­රුව, මැලේ­සි­යාව, ස්විට්ස­ර්ල­න්තය, දකුණු කොරි­යාව, එක්සත් අරාබි එමීර් රාජ්‍යය වගේ රට­ව­ලින් ආය­න­යන කළ බහා­ලුම් ද මෙහි තිබුණා.

මේ බහා­ලුම් නිද­හස් කිරී­මේදී අපි අනු­ග­ම­නය කරන ලද ක්‍රම­වේ­දය නිසා අපි විශ්වාස කර­නවා මේ බහා­ලු­ම්වල තිබුණේ ආන­ය­න­ක­රු­වන් විසින් රේගු­වට ප්‍රකාශ කරන ලද භාණ්ඩ පම­ණයි කියලා. මේ භාණ්ඩ නිද­හස් කිරීමේ ආන­යන සට­හ­න්වල සිය­ලුම ලිය­කි­ය­විලි පරීක්ෂා කර­ලයි බහා­ලුම් නිද­හස් කළේ.

පසු­ගිය කාලේ අපිට චෝදනා නඟලා තිබුණා මේ බහා­ලු­ම්වල ආයුධ, රත්රන්, මත්ද්‍රව්‍ය තියෙන්න පුළු­වන් කියලා. නමුත් රේගුව අනු­ග­ම­නය කරන ක්‍රම­වේ­දය නිසා අපිට විශ්වා­ස­යෙන් කියන්න පුළු­වන් මේ බහා­ලු­ම්වල ඔය කියන කිසිම දෙයක් තිබුණේ නෑ කියන එක.

මේ සම්බ­න්ධව දැඩි කතා බහක් ඇති වෙලා තියෙන නිසා ශ්‍රී ලංකා රේගුව මේ සඳහා පශ්චාත් නිෂ්කා­ශන විග­ණන අංශය මඟින් පරී­ක්ෂ­ණ­යක් ආරම්භ කර තිබෙ­නවා. ඒකේ වාර්තා­වත් ඉදි­රි­යේදී නිකුත් වෙයි. ඒ වගේම මුදල් අමා­ත්‍යාංශ ලේක­ම්තුමා විසින් පත්කළ කමි­ටු­වක් මඟින් මේ සමස්ත ක්‍රියා­දා­ම­යම විම­ර්ශ­න­යට ලක් කර­මින් පරී­ක්ෂ­ණ­යක් සිදු වෙමින් පව­ති­නවා.

එහි වාර්තාව කඩි­න­මින් නිකුත් වන බවට තොර­තුරු ලැබී තිබෙ­නවා. රේගු අධ්‍යක්ෂ ජන­රා­ල්ව­රයා ඇතුළු සිය­ලුම නිල­ධා­රීන් මේ කමි­ටු­වට ගිහින් විස්තර දීලා තියෙ­නවා. ඒ වගේම අප­රාධ පරී­ක්ෂණ දෙපා­ර්ත­මේ­න්තු­ව­ටත් අපි විස්තර ලබා දීලා තියෙ­නවා. ඒ නිසා නිද­හස් කරපු බහා­ලුම් සම්බ­න්ධ­යෙන් අපිට කිසිම සැක­යක් නැහැ.

ඒ වගේම මේ බහා­ලුම් නිද­හස් කර­ගැ­නීමේ ක්‍රියා­ව­ලි­යේදී වෙන කිසිම පාර්ශ්ව­ය­කින් අණක් හෝ බල­පෑ­මක් සිදු වුණේ නෑ. ඒක මට බොහොම ස්ථීර­වම කියන්න පුළු­වන්. 2025 ජන­වාරි මස 18 වැනිදා නිද­හස් කරපු බහා­ලුම් ගැනයි මේ කතා බහ ඇති වුණේ. එදින නිද­හස් කරපු බහා­ලුම් අතර ආන­ය­න­ය­ක­රු­වන් 180 දෙනෙක් හිටියා.

රේගු සට­හන් අංක 234ක් අපිට මේ ආන­ය­න­ක­රු­ව­න්ගෙන් ලැබුණා. ඒ තුළින් අපි බහා­ලුම් 309ක් තමයි නිද­හස් කරලා තියෙන්නේ. බහා­ලුම් 371ක් තිබුණා. එයින් 62ක්ම අපේ දත්ත පද්ධ­තිය මඟින් ඔටෝ නිද­හස් වුණ ඒවා. එත­කොට මේ කමි­ටුව මඟින් නිද­හස් කළේ බහා­ලුම් 309යි.

ඒ ආන­ය­න­ක­රු­වන්ට අදාළ සියලු විස්තර අපි සතුව තියෙ­නවා. ඔවුන්ගේ නම් ලිපි­නය, ඔවුන්ගේ සමා­ග­මක් නම් එම සමා­ගමේ අධ්‍යක්ෂ මණ්ඩ­ලය කවුද, මේවා නිෂ්කා­ශ­නය කළේ කවුද කියන සියලු විස්තර අපි ගාව තියෙ­නවා. ඒ වගේම බහා­ලුම් අංකත් අපි සතුව තියෙ­නවා. මේ සියලු විස්තර අපි අවශ්‍ය තැන්ව­ලට සප­යලා තියෙ­නවා.

අපි අව­දා­නම් කළ­ම­නා­ක­රණ ක්‍රම­වේ­ද­යක් හරහා තමයි තෝර­ගන්නේ මොන­වාද පරීක්ෂා කළ යුත්තේ මොනවා ද පරීක්ෂා නොකළ යුත්තේ කියලා. මම කලින් කිවුවා වගේම 60%ක ප්‍රමා­ණ­යක් අපි පරීක්ෂා නොකර යව­නවා.

පරීක්ෂා නොකර බහා­ලු­මක් නිද­හස් කර­නවා කියන එක රේගු­වට අලුත් දෙයක් නෙමෙයි. ඒක එදාත් සිද්ධ වුණා, අදත් සිද්ධ වෙනවා. ඉදි­රි­ය­ටත් සිද්ධ වෙනවා. මේ අව­දා­නම මත තමයි රේගුව තීරණ ගන්නේ.

බහා­ලුම් තද­බ­ද­යක් ඉදි­රි­යේදි ඇති වුණත් රේගුව කට­යුතු කරන්නේ මේ ආකා­ර­ය­ටයි. තද­බ­ද­යක් ඇති වුණාම එයට මැදි­හත්ව පිය­වර ගන්න අවශ්‍ය නීති­මය ප්‍රති­පා­දන රේගු­වට තියෙ­නවා. ඒ නිසා මේ සිදු­වී­මේ­දීත් විනි­වි­ද­භා­ව­ය­කින් යුතු­වයි කට­යුතු කරලා තියෙන්නේ.

රේගු පටි­පා­ටිය කිසි­සේත් උල්ලං­ඝ­නය වී නැහැ. මේ බහා­ලුම් පශ්චාත් නිෂ්කා­ශන විග­ණ­න­යට අදා­ළව නිද­හස් වන නිසා වසර දෙකක් දක්වා කාල­යක් තුළ විග­ණ­නය කරලා හිඟ බදු අය කර­ගැ­නී­ම­ටත්, නීති විරෝධී දෙයක් සිදුව තිබෙ­නවා නම් දඩු­වම් දෙන්නත් පිය­වර තියෙ­නවා.

මෙම සිදු­වීම මාධ්‍ය­යට අනා­ව­ර­ණය කෙරුණේ රේගු නිල­ධා­රීන්ගේ වෘත්තීය සමි­ති­යක් හරහා බැවින් අදාළ වාර්තා නිකුත් වීමෙන් පසුව ඔවුන්ට එරෙ­හිව නීති­මය ක්‍රියා­මාර්ග ගන්නේ­දැයි මෙහිදී මාධ්‍ය කළ විම­සී­මට පිළි­තුරු දෙමින් ඒ මහතා සඳ­හන් කළේ විම­ර්ශන අව­සා­නයේ ඔවුන්ගේ චෝද­නා­වල සත්‍ය අස­ත්‍ය­තාව හෙළි වන බවත්, ඒ අනුව ඉදිරි තීරණ ගනු ඇති බවත්ය.

මෙම බහා­ලුම් තුළ ආයුධ නොති­බුණ බව විශ්වාස කර­න්නේ­දැයි මාධ්‍ය කළ විම­සී­මට පිළි­තුරු දුන් ඒ මහතා සඳ­හන් කළේ යුද සම­යේ­වත් කොළඹ වරාය හරහා මෙර­ටට ආයුධ ගෙන්වා නැති බවයි.

වරායේ ස්කෑනර් පද්ධ­තියේ පරී­ක්ෂාව අනු­වත්, අවි ආයුධ සම්බ­න්ධ­යෙන් ලෝකයේ පව­තින එක­ඟතා අනු­වත් වරාය හරහා ආයුධ ගෙන්වීමේ හැකි­යා­වක් නොමැති බවත් සිය සේවා කාලය තුළ එවැ­න්නක් වාර්තා වී නැති බවත් ඒ මහතා වැඩි­දු­ර­ටත් සඳ­හන් කළේය.